Najnowsze wpisy

Łukasz Turkowski podsumowuje rok 2016 w Social Media

Czytaj dalej

Najważniejszy sukces 2016

Kampania D. Trumpa udowodniła starym mediom, że przeceniają swoją rolę, a ich nakłady na obecność w mediach społecznościowych są bez znaczenia przy sile zmotywowanych, niezależnych społeczności. Wykorzystanie efektu bańki informacyjnej skutecznie udowodniło, jak social media mogą formować światopogląd ludzi. Jest to wielki sukces propagandy, niekoniecznie sukces demokracji.

Największa porażka 2016

VR i filmy 360, które najczęściej mają formę zwykłego kuglarstwa, a przez swój ograniczony zasięg pozostają wyłącznie efekciarskimi popisami.

Porażka H. Clinton, której sztab sprawnie radził sobie we wszystkich kanałach społecznościowych, ale to nie wystarczyło, by wygrać w wyścigu wyborczym.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Pivot Snapchata, który przygotowując się do IPO, zdecydował się wyjść poza ramy komunikatora, stając się „video company” z fizycznym produktem w postaci Spectacles i powolnym rozwijaniem produktów reklamowych.

Kolejnym wydarzeniem istotnym w 2016 były znaczne inwestycje Facebooka w rozwój Messengera, które są jedynie wstępem do roli, jaką ma odegrać ten produkt. Wdrożenie botów, reklam, wielu integracji ma uczynić z tego kanału dochodowy biznes. Zasadne pozostaje pytanie, ile będzie w tym rozrywki, a ile usług?

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Planowanie lub adaptacja kampanii 360 tak, by spełniały standardy szybko zmieniających się platform społecznościowych. Formatowanie i produkcja kreacji do tych mediów to rzemieślnicza praca wymagająca doskonałej znajomości dobrych praktyk w każdym kanale z osobna. Wyzwaniem było także przekonywanie klientów, by zapomnieli, czym są polubienia i że nie są one wyznacznikiem sukcesu, a liczba wyświetleń wideo na Facebooku nie świadczy o sprawności w planowaniu mediów.

Ocena obecnej kondycji branży

W 2016 wyraźnie zarysowała się linia podziału między otwartymi na inwestycje i progresywnymi markami a takimi, które utknęły w rzeczywistości platform społecznościowych sprzed dwóch lat. Progresywne marki to takie, które zwalidowały swoją obecność w social mediach pod kątem ich realnego wpływu na biznes, rezygnując z kanałów prowadzonych „na siłę”, z masowej produkcji kontentu i mierzenia sukcesu przez pryzmat wskaźników zaangażowania. Zamiast tego stawiają na jakość komunikacji, planowanie architektury i wsparcia mediowego oraz mierzalności efektów. Różnice w wykorzystaniu mediów społecznościowych pogłębią się, jeżeli część marketerów nie zaprzestanie szukać najtańszej usługi i nie zrezygnuje z garażowych usług od podmiotów, które najczęściej najgłośniej krzyczą o nowinkach, nie mając zupełnie pomysłu na ich wykorzystanie z pożytkiem dla klientów.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Dostosowanie procedur i procesów związanych z obsługą klienta do realiów rosnącego znaczenia automatyzacji i messengerów – przekierowanie do call center to za mało.

Marki będą próbowały wynaleźć pomysł na „stories”, których Facebook pozazdrościł Snapchatowi, przenosząc je od razu do Instagrama i Messengera.

Wideo przejdzie kolejną ewolucję i coraz więcej tego kontentu będzie musiało być formatowane wertykalnie, co zmuszać będzie agencje do dokładnego przemyślenia, jak przygotować te treści obok tych tradycyjnych.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

WeChatyzacja komunikatorów od Facebooka, które stawać się będą centrum sterowania światem dla każdego użytkownika. Przez kolejne integracje w Messengerze zaimplementowana zostanie cała lista usług, które zatrzymają użytkowników w tej jednej aplikacji.

E-sport będzie gorącym tematem dla wielu reklamodawców, którzy z coraz większą powagą traktują społeczność graczy i ten obszar elektronicznej rozrywki. Możemy oczekiwać głośnych sponsoringów zawodników i wydarzeń, kolejnych inwestycji w budowanie drużyn oraz kampanii poświęconych rywalizacji w świecie wirtualnym.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na optymalizację działań w social mediach przez balans między ilością kontentu a jego jakością, z uwagi na rosnące koszty wsparcia mediowego. W tym kontekście istotne będzie wyznaczenie właściwych wskaźników mierzących efektywność tych działań i ich wpływ na biznes. Nie wszystko, co da się zmierzyć na platformach społecznościowych, ma istotne przełożenie na markę czy sprzedaż usług i produktów.

Łukasz Turkowski
Interactive Media Manager, MEDIA DDB&tribal

DDB&tribal

Opublikowany Grudzień 7, 2016 at 6:15pm

To nie jest kolejny sympatyczny film reklamowy na święta.

Czytaj dalej

MIXX AWARDS 2016 – nominacja dla DDB&tribal

Czytaj dalej

Hacktivism, trolle i służby specjalne, czyli jak internet wpływa na wybory prezydenckie w USA

Czytaj dalej

DDB&tribal na 2. miejscu Effie Awards 2016, 4 statuetki w tym 2 Złota

Czytaj dalej

DDB&tribal autorem nowej kampanii dla AXE

Czytaj dalej

DDB&tribal buduje agencję nowej generacji

Czytaj dalej

Film #LookBeyondBorders dla Amnesty International w finale Shots Awards

Czytaj dalej

Film #LookBeyondBorders zdobywa 2 Srebra w konkursie The Lovie Awards

Czytaj dalej

Kampania Tchibo Family zrealizowana przez Grupę CP DDB w social mediach

Czytaj dalej